Kelebihan Pengunaan ICT Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Penghajaran dan pembelajaran merupakan dua proses yang saling melilit sejak formalisasi pendidikan. Terutama sekali pada masa kini, peredaran masa dan zaman yang menyebabkan kita perlu sentiasa bertindak lebih kreatif inovatif bagi melahirkan golongan celik pintar seperti berkembangnya sistem ICT. Pendidik dan mendidik perlu sentiasa peka dalam menyampaikan teknologi yang serba baru zama ini kerana anjakan paradigma.
Anjakan paradigma yang berlaku dalam masyarakat telah mempengaruhi sistem pendidikan. ICT adalah model utama yang dibahaskan serta diutamakan untuk diaplikasikan sejajar kaedah penghajaran dan pembelajaran. Antara kelebihan yang dapat kita perolehi daripada penggunaan ICT kepada P&P ialah keupayaan unik sistem multimedia. sebagai contoh bila situasi kita bertukar kepada suasana ICT maka proses penghajaran akan lebih lancar serta pembelajaran menjadi lebih mantap. dalam proses pengiraan misalnya.
Walau bagaimanapun, pelaksanaan program ini tidak hanya terhad kepada pendidikan Bahasa semata-mata. Program yang mempunyai potensi untuk meningkatkan keupayaan dan kemahiran murid-murid yang mempunyai tahap dan pencapaian akademik yang rendah perlu diperluaskan penggunaannya khususnya terhadap murid-murid yang menerima pendidikan khas. Rentetan daripada statistik yang ditunjukkan ini, pengkaji telah membuat keputusan untuk melihat keberkesanan prorgam Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer dalam usaha untuk meningkatkan kemahiran membaca pelajar yang menghadapi masalah menguasai aktiviti membaca. Hasil kajian yang akan dibentuk kelak adalah suatu yang perlu dikaji dengan lebih mendalam sama ada pelaksanaan program ini dapat meningkatkan pencapaian dan kemahiran membaca pelajar yang menghadapai masalah pembelajaran atau sebaliknya.
Dalam kajian yang dilakukan oleh Baharudin (2005) mendapati bahawa penggunaan teknologi dalam bilik darjah harus diberi keutamaan bagi menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Penggunaan alat beteknologi seperti komputer dalam proses pembelajaran dan pengajaran adalah alternatif yang produktif dalam proses perpindahan maklumat dan kemahiran. Selain itu, ekses guru dan pelajar dapat ditingkatkan melalui penggunaan komputer. Hal ini kerana penggunaan komputer dapat meningkatkan penyerapan maklumat kerana ia melibatkan media grafik bergambar, video dan sistem pemprosesan maklumat yang pantas dan teratur. Kelebihan ini membawa kepada pengatasian had masa dan ruang.
Penggunaan ICT sebagai alat komunikasi merupakan serampang dua mata dalam perkongsian maklumat dan komunikasi. Guru boleh mengambil peluang daripada keupayaan ini untuk menjalankan pembelajaran kolaboratif di dalam kelas. Kaedah ini digunakan untuk membolehkan murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk elemen multimedia seperti teks, grafik, audio video dan animasi. ICT dalam P&P merupakan perkara yang penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sungguh di antara pemimpin sekolah, guru, pelajar dan semua pihak. Teknologi multimedia dan juga internet menyediakan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berlainan daripada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang tradisi. Menerusi penggunaan teknologi moden ini, para pelajar dapat menguasai sesuatu pembelajaran mengikut kaedah pembelajaran yang mereka minati dan gemari. Di samping itu, teknologi maklumat dan Internet juga menyediakan kebolehan interaktiviti. Berikut merupakan antara kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer.
Ashinida, Afendi dan Mohd. Shabri (2004) adalah antara penyelidik yang ingin melihat keberkesanan penggunaan Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer (PBBK) dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa asing. Kajian yang dijalankan mendapati bahawa kesemua 40 respondan yang dikaji menyatakan bahawa program PPBK boleh membantu meningkatkan kemahiran pelajar dalam Bahasa, menjimatkan masa dan tenaga semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan serta memudahkan pelaksanaan proses pengajaran guru. Sementara itu, 90 peratus daripada respondan yang dikaji juga menyatakan bahawa program PPBK dapat meningkatkan mutu pengajaran guru dan pembelajaran murid. Statistik ini menunjukkan bahawa para guru mempunyai persepsi yang sangat positif dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab dengan berbantukan komputer. Statistik ini dapat dirumuskan seperti dalam jadual di bawah:-
Data yang ditunjukkan membuktikan bahawa persepsi guru terhadap pelaksanaan program ini amatlah baik dan galakan yang diberikan menunjukkan pelaksanaan program ini sedikit sebanyak dapat membantu pelajar yang mengalami kesukaran dalam memahami pendidikan Bahasa
Kesimpulannya, kita tidak boleh menafikan kemajuan dalam ICT akan mempengaruhi amalan pengajaran dan pembelajaran, latihan, prestasi serta pembinaan pengetahuan. Sekolah tanpa sempadan telah muncul, universiti tanpa kampus sudah wujud dan lain-lain lagi. oleh yang demikian, ICT menjadi sesuatu keperluan untuk menyempurnakan ketulenan dan usaha mental, antara pelabuhan dan hadiah, kebolehlakuan dan ideal. Jadi marilah kita teruskan membuat keputusan terdidik dan sedar akan perspektif berganda tentang pengajaran dan pembelajaran.
RUJUKAN :
ISMAIL ZAIN...Aplikasi Multimedia dalam Pendidikan..SANON PRINTING CORPORTION SDN.BHD
ROZINAH JAMALUDIN, Multimedia dalam Pendidikan...PRIN-AD SDN BHD
No comments:
Post a Comment